Polaczok Polaczok
409
BLOG

Ziobro reaguje na aferę Amber Gold

Polaczok Polaczok Polityka Obserwuj notkę 0

 

Nieoficjalne źródła donoszą, że Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy zmieniającej prawo karne. Nowela jest reakcją resortu na to, co można było usłyszeć podczas dotychczasowych przesłuchań na komisji śledczej ds Amber Gold. Oto nieoficjalny projekt ustawy:

 

08.12.2016

 

 

USTAWA

z dnia ………. 2016 r.

o zmianie ustawy – Kodeks karny

 

 

 

 

Art. 1. W ustawie z dnia 6czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z1997 r. nr 88 poz.553, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

 

1) po art.231a dodaje się art.231b w brzmieniu:

 

Art.231bFunkcjonariusz publiczny, winny popełnienia w związku z urzędowaniem i z pogwałceniem obowiązków urzędowych i służbowych:

 

1) kradzieży lub przywłaszczenia (sprzeniewierzenia), albo udziału w tychże, jeśli mienie skradzione lub przywłaszczone (sprzeniewierzone) było mu dostępne lub powierzone z powodu służby lub stanowiska służbowego podlega karze śmierci przez rozstrzelanie bezwzględnego pozbawienia wolności od10 do 15 lat bez możliwości wcześniejszego zwolnienia.

 

2) oszustwa lub udziału w niem, jeśli oszustwo popełniono w ten sposób, że winny w zamiarze osiągnięcia dla siebie lub osoby trzeciej nieprawnej korzyści majątkowej lub osobistej wyrządził innemu szkodę majątkową przez wprowadzenie w błąd lub utrzymywanie w błędzie za pomocą przedstawienia okoliczności fałszywych, albo przekręcania lub ukrywania prawdziwych – karze śmierci przez rozstrzelanie bezwzględnego pozbawienia wolności od10 do 15 lat bez możliwości wcześniejszego zwolnienia.''

 

UZASADNIENIE

 

Przedmiotem niniejszego projektu ustawy o zmianie ustawyKodeks karny jest dokonanie zmiany przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –Kodeks karny (Dz. U. Z1997 r. nr 88 poz.553, z późn. zm.), polegającej na  wymierzaniu  sprawiedliwych kar w związku z czynami przestępczymi funkcjonariuszy publicznych.

 

Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują  żadnych kar w związku z łamaniem prawa lub celowo pozorowanym wykonywaniem swoich obowiązków przez prokuratorów, sędziów lub innych funkcjonariuszy publicznych. W wyniku przesłuchań świadków w sprawie afery Amber Gold  sejmowa  komisja śledcza stwierdziła, że nie było takiej siły, która spowodowałaby uniemożliwienie dokonania czynu przestępczego przez Marcina P. i jego wspólników. Prokuratorzy, sędziowie i inni urzędnicy państwowi nie mając przed sobą żadnej motywacji  do działania w imieniu społeczeństwa, będąc w pełni świadomi konsekwencji swoich czynów, doprowadzili do wyrządzenia ponad 19 tysiącom obywateli strat materialnych zaś kilku cwaniaczkom umożliwili uzyskanie nieprawnych korzyści. Żadna z osób zajmujących się sprawą Amber Gold nigdy nie została ani ukarana ani nawet skutecznie posądzona o bezprawne działania. Czy fakt ten ma oznaczać, że funkcjonariusze publiczni mogą dalej funkcjonować bezkarnie? W związku z powyższym ustawodawca proponuje wprowadzenie stosownej, jednej i jedynie słusznej kary,  stosowanej już od roku 1921 w Polsce, zastępując jednak rozstrzelanie karą bezwzględnego pozbawienia wolności.

 

 

Tyle na temat skutków działania złotego chłopca, posądzanego o zabawę w piramidkę finansową, mającego jednak inne górnolotne plany:

 

Ziobro reaguje na aferę Amber Gold

 

Powyższa tabela przedstawia wyniki finansowe LOT po objęciu przez PO (od końca 2007) władania nad liniami lotniczymi, które w roku 2012 osiągnęły apogeum strat. Jakim efektem końcowym miała zakończyć się akcja o kryptonimie ,,Amber Gold'' w połączeniu z działaniami mającymi na celu przymusowe zbycie zbankrutowanego LOT, powinno być także jednym z motywów do ustalenia przez sejmową komisję. Więcej o LOT na naszym salonie.

 

 

Za linkiem powyżej:

,,

Główne wnioski:

 

 

  • Ministerstwo Skarbu Państwa w latach 2008-2012 nie prowadziło żadnej spójnej polityki właścicielskiej wobec Polskich Linii Lotniczych LOT. Jedynym pomysłem ministerstwa było jak najszybsze zbycie udziałów w spółce w formie oferty publicznej na przełomie 2008 i 2009 roku.[1]
  • W analizowanym okresie nie była prowadzona właściwa polityka właścicielska Ministra Skarbu Państwa na spółką PLL LOT. Minister Mikołaj Budzanowski uzyskał informację o problemach finansowych przewoźnika w momencie złożenia przez spółkę wniosku o pomoc publiczną.[2] Ministerstwo nie podjęło również żadnych działań w stosunku do członków rady nadzorczej PLL LOT wybranych przez Skarb Państwa.
  • Spółka Polskie Linie Lotnicze LOT, jako spółką z większościowym udziałem Skarbu Państwa, nie prowadzi transparentnej polityki informacyjnej w zakresie sytuacji finansowej i działalności operacyjnej. W powszechnie dostępnych źródłach[3] dostępne są dane na koniec 2010 roku. Pozostałe informacje na temat spółki pochodzą z dokumentów innych podmiotów oraz z doniesień medialnych.
  • Jednym z największych problemów w spółce była duża rotacja na stanowisku Prezesa Zarządu. W ostatnich 5 lat nastąpiło 5 zmian na tym stanowisku. W ogłoszonym w połowie grudnia 2012 r. konkursie Rada Nadzorcza wybrała Sebastiana Mikosza na 13. w historii Prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT[4].
  • W analizowanym okresie PLL LOT nie przyniósł zysku z działalności gospodarczej, a tym bardziej zysku netto. Skumulowana strata na działalności gospodarczej za lata 2008-2011 wyniosła ponad 1 116 mln zł.
  • Rekordową stratę przewoźnik zanotował w 2008 roku – w czasie gdy prezesem zarządu był Dariusz Nowak, a w spółce nie był zatrudniony członek zarządu ds. handlowych. Na koniec 2008 roku strata netto PLL LOT wyniosła ponad 732 mln zł.
  • Największe straty w 2008 roku, w wysokości ponad 432 mln zł, przewoźnik poniósł z tytułu wyceny instrumentów pochodnych zabezpieczających ryzyko cen paliwa. W tym okresie za zakupy paliwa była odpowiedzialna osoba nieposiadająca wymaganego doświadczenia w branży lotniczej.
  • W celu zniwelowania strat z działalności gospodarczej w analizowanym okresie spółka zbyła większość posiadanych aktywów, głównie dzięki wsparciu spółek i agencji kontrolowanych przez Skarbu Państwa. Łącznie w latach 2010-2012 z tego tytułu PLL LOT uzyskał ponad 641 mln zł.
  • Polityka wyzbywania się kluczowych aktywów spółki doprowadziła do wyczerpania się w grudniu 2012 roku możliwości spłaty bieżących zobowiązań przewoźnika. Z tego powodu PLL LOT był zmuszony złożyć wniosek do Ministerstwa Skarbu Państwa o pomoc publiczną.
  • Zarząd spółki ani właściciel nie reagowali na gwałtowne zmiany na rynku lotniczym, pomijając zjawisko konsolidacji przewoźników lotniczych w grupy takie jak Grupa Lufthansy, Air France/KLM czy British Airways/Iberia, znajdując się na uboczu trudnego, pogrążonego w kryzysie rynku europejskiego.

''

Pytania o związek Marcina P. z efektami działania ideologii stosowanej przez Platformę Obywatelską są liczne, ale poczekajmy jeszcze na wyjaśnienie innych wątków, które zapewne poruszy sejmowa komisja śledcza. Już na początku działania komisji zarysował się obraz stanu Polski pod zarządem PO o wiele bardziej ponury niż ten, który przybliżył nam Sienkiewicz przy stole biesiadnym.

 

Polaczok
O mnie Polaczok

.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka